Sunday, July 4, 2010

sambungan harapan

tanah ini tanah tumpah darahku
tempat aku kenal apa itu dunia, apa itu rumah, jalan raya dan angkasa
tempat aku melangkah menuntut ilmu
berjumpa manusia silih berganti
ada yang baik, ada yang pelik
norma kehidupan
tatkala dunia internet pula menjelma
tanah yang tak pernah dipijak
bisa dilihat dan dirasa hebat kewujudannya ciptaan Allah
namun sikit pun tak dapat merubah kemahuanku terhadap nikmat negaraku
Malaysia


tanah ini tanah tumpah darahku
dari satu kawasan ke pemandangan yang lain
jelajah demi jelajah
ragam demi ragam
kesilapan demi kesilapan
pengajaran demi pengajaran
tanah ini lah guru ku yang senyap
senyap-senyap ubi berisi
kadang badai muncul
lalu akar kekuatan tumbuh subur di dalam jiwa-jiwa kehausan

tanah ini tanah tumpah darahku
inilah ibu dan ayahku hingga ke akhir hayat
namun sayang sebillion kali sayang.
detik daulah Islamiah masih belum tersergam.
dalam doaku aku berbisik pada Raja segala semesta,
berilah kesempatan waktu kita bisa punya undang-undang Islam yang mampu disemai tanpa syak dan ragu.
bila semuanya tunduk pada Islam tanpa konpromi.
bila semuanya hormat pada Islam, pada alim ulama', pada orang berilmu...

tanah ini tanah tumpah darahku,
harapnya Ya Rab, sebelum aku lena lebih panjang,
dapat aku menatap syia'r Islam megah
di tanah kesayanganku ini
tanah tumpah darahku!

:di rumah sahabat, Putrajaya.
Ahad, 4 Julai 2010!

Hasan al-Banna dilahirkan pada 14 October, 1906 di Mesir pada awal abad 20 Masehi. Dalam suku pertama abad 20 Masehi ini dia telah melancarkan satu gerakan Islam yang besar,
yang terkenal dengan nama Ikhwanul Muslimin”.

Hasan al-Banna dan Ikhwanul Muslimin adalah dua nama yang tidak dapat dipisahkan. Begitu bertenaga sekali gerakan tersebut sehingga pengaruhnya bukan saja merebak di Mesir, tetapi telah meresapi seluruh Dunia Arab. Gerakan Ikhwan telah mencetuskan kebangkitan Islam
dan roh Islam di Dunia Arab.
Jika kita betul-betul hendak menghargai segala usaha beliau dan memahami
peribadinya, maka perlulah kita mengenali suasana (keadaan) dan zaman ketika beliau
dilahirkan, dibesarkan dan dididik. Disamping itu, kita juga perlu mengetahui
cabaran-cabaran dalaman dan antarabangsa yang sedang mengancam Mesir ketika
Imam Hasan al-Banna dilahirkan. Sekarang kita akan mengkaji zaman ketika beliau
dilahirkan dan peranan besar yang dimainkan olehnya.
Gerakan Pembebasan - Terbahagi kepada dua kumpulan besar.
Pemberontakan Airabi Pasya gagal pada tahun 1833 Masehi. Kegagalan ini
merupakan satu malapetaka politik yang besar bagi Mesir. Peristiwa tersebut
menimbulkan ketakutan dan kekecewaan diseluruh negara Mesir. Lantaran itu, Mesir
dilanda pertikaian disegi akhlak dan kefahaman (ideologi). Orang ramai berasa takut
bila nama gerakan pembaharuan atau politik disebut. Keadaan ini berlarutan sehingga
permulaan abad 20 Masehi. Akhirnya sebuah pertubuhan belia Mesir telah ditubuhkan
untuk memupuk kesedaran kepada rakyat Mesir. Mereka melancarkan gerakan
menentang British.

Para pemuda ini tergolong ke dalam dua kumpulan.
Kumpulan pertama memiliki semangat Islam.
Kumpulan yang kedua pula menggunakan cara berlainan. Cogan kata mereka ialah “Kebangsaan Mesir”. Dasar perjuangan kumpulan kedua ini bertentangan dengan kumpulan pertaina yang
berlandaskan nilai-nilai Islam serta menyebelahi Kerajaan Turki Bani Othmaniah.



Kumpulan Pertama
Kumpulan pertama cintakan Islam dan tanah air. Kumpulan ini diwakili oleh
pertubuhan “Al Hizbul Watani” yang dipirnpin oleh Mustaffa Kamal, seorang yang
bijak bersyarah. Beliau memupuk semangat kebangsaan yang berdasarkan Islam di
hati orang orang Mesir. Beliau tidak menganggap agama dan semangat kebangsaan
itu bertentangan antara satu sama lain. Cogan katanya ialah “Agama (Deen) dan tanah air adalah saudara kembar yang tidak boleh dipisahkan.” Kumpulan ini membayangkan kecintaan mereka kepada tanah air umparna seorang kekasih memuji orang yang dicintainya. Inilah yang dibayangkan oleh penyair terkenal, Ghayati dan Muharram melalui syair-syair mereka. Di antara pernimpin-pemimpin kumpulan ini
ialah dua orang ulama' yang bernama Muhammad Farid Wajdi dan Abdul Aziz
Jawesh.
Kegiatan kumpulan ini telah menimbulkan kebimbangan dipihak penjajah
British dan Raja Mesir. Muhammad Farid Wajdi dan Abdul Aziz Jawesh telah
dipenjarakan kerana menulis huraian mengenai kumpulan syair karya Ghayati.



Kumpulan Kedua
Kumpulan kedua terdiri daripada para pejuang fahaman kebangsaan yang
mulhid (atheis). Dasar perjuangan mereka bertentangan dengan dasar perpaduan dan
persaudaraan Islam. Golongan ini tidak suka orang ramai mencorakkan kehidupan
mereka menurut dasar-dasar Islam. Kumpulan ini menegakkan fahaman kebangsaan
Mesir. Fahaman kebangsaan mereka adalah salah kerana mereka menjaga
kepentingan negara mereka saja tanpa mempedulikan segala masalah yang menimpa negara-negara Islam yang lain.
Mereka menyungkil kembali ciri-ciri sejarah Mesir kuno untuk memperkukuhkan fahaman kebangsaan mereka tadi. Bahkan mereka
mengaitkan sejarah mereka dengan sejarah para Firaun. Mereka menganggap
perjuangan menegakkan fahaman kebangsaan Mesir adalah satu perjuangan yang baik
walaupun terpaksa mengorbankan kepentingan-kepentingan lain. Walaupun kumpulan
ini bersatu atas dasar fahaman kebangsaan Mesir, tetapi sebenamya mereka berpecah
pula kepada dua ranting berdasarkan kepada perbezaan pemikiran dan pendapat...
(dipetik dari buku bertajuk Detik-detik Hidupku)

No comments: