Monday, November 30, 2009

saya hamba tuhan layak diuji

pertamanya, sgt terkejut. suami puan norhafiza meniggal hari nie. pagi tadi. di jalan yg aku balik rumah, balik putra.. etc.

terkejut sbb satu, baru hari tuh nampak puan dgn suami dia, sweet sgt. tiba2 dh tak ada.

aku yg sape2 xde kena mengena nie pun rasa kehilangan.
bayangkan puan hafiza, baru 20 lebih, mengandung anak pertama, 31 minggu..

sedih, kecewa, terkejut.. semua ada.

i am indeed in my denial state.

biar betul?

betul..

dan sebyk mn aku nak bende tuh utk tak happen to puan norhafiza especially sbb dia tgh sarat mengandung.. tapi kun fa ya kun.. janji allah itu benar. rahsia ajal maut tetap dlm pengetahuan Allah sahaja..

dan aku yang xde kena mengena nie, rasa mati tuh dekat sgt. ya allah, mati?

bukan takut, sbb yg hidup pasti mati. itu sunatullah. tapi, kdg2 kita tak pikir kan, betapa kehilangan org yg kita syg itu, suatu ujian yg bukan calang2 org boleh hadapi.. ya allah, adakah ini suatu cara allah nk ingatkn kita, suami pn norhafiza kna 'berkorban' utk sedarkan sy dan kita yg mati tuh dekat, yg segalanya kuasa allah, dan yg penting sekali, byknye dosa sy or kita buat , yg allah nk uji n balas thru ujian mcm nie..

dh lama aku tak berdoa seperti doa aku zuhur tadi.. ya allah, matikan lah aku dalam islam, dalam iman, dalam keadaan Kau redha padaku, dan aku ulang dan ulang doa ini untuk mak abah, adik beradik, sahabat, saudara mara dan guru2 aku.. dan aku sedekahkan fatihah bukan sahaja utk arwah encik firdaus (suami puan norhafiza) tapi aku tak semena2 teringt arwah baem, (ustaz sy yg ajar alif ba ta, meninggal sbb motor accident), arwah moyang...

semua yg terjadi yg lead to how a person die, is juz a reason.. to gv a reason to it, walhal, mmg sudah dh ditakdirkn.. cuma mungkin aku susah nk terima.. masih lg susah nk terima kematian yg unexpectedly terjadi. kalau mmg dh tua, dh sakit, cancer, etc obvious, mungkin mcm, tak apelah, dia dh tua, dia sakit, dia cancer.. ders a reason that i cn hold tuh tapi tak semua bende bawah kuasa tuhan yg memerlukn a reason for me for it to happen.. kun fa ya kun, dlm surah yasin,allah berkehendakkan jadi, maka jadi lah..

dan aku hamba, punya banyak pilihan selagi aku hidup atas izinNya. banyak pilihan utk berjaya, utk membangunkn ummah, untuk buat yg terbaik dan hanya yg terbaik dlm setiap perbuatan dan amalan.

dan bila aku ingat niat aku nak tgk filem karaoke semalam, ada 2 bende yg ade dlm otak aku. satu, nak pegi or tak? nak pegi; boleh... tapi after zuhur tadi, aku weigh kan, ape bende dlm dunia nie yg aku boleh let go utk Allah, kalo aku pg movie tuh aku rase dekat tak to allah, dan terus aku boleh ckp tak... jadi, aku redha. biarlah aku tak pergi tgk ZA kat movie, selagi aku rase bende tuh tak buatkan aku dekat pada allah..

ya allah, bantu aku jadi hamba yang tahu dan sedar bahawa aku layak diuji...

puan norhafiza, takziah.. allah lebih sayang arwah..
future baby, ya allah panjangkan umurnya, sebuah kekuatan bagi ibunya..

No comments: