Saturday, August 27, 2011

peringatan

Ramadhan mengajar kita erti takwa yg sebenar. Ada 4 perkara penting yang kita dapati ada dalam Ramadhan in order to make us seorang manusia yg bertakwa.

1) Sifat ehsan. kerna tarbiyah puasa membuatkan kita dapat rasa yg Allah sentiasa memperhatikan kita. Kalau tak, dah lama dah makan,minum, mengumpat dan sebagainya sbb Allah tak nampak... kan?

2) tarbiyah puasa mengajar kita untuk sedikit tidur. selepas Isyak, kita ada terawikh. dan di malam 10 tearhir, kita bangun malam utk mengejar Lailatur Qadar. sesungguhnya, orang yg banyak tidurnya, akan mengurangkan usianya sendiri. kerna bila dalam tidur, kita tidak beramal, melainkan tidur yg sekejap dgn niat utk mengembalikan tenaga, itu barulah tidur sebagai ibadah, insyaAllah.
ada 3 perkara yg bisa memanjangkan umur, 1) doa anak yg soleh. 2) ilmu bermanfaat yg diamalkan. 3) sedekah jariah

3) Ramadhan juga mengajar kita untuk bangkit sahur. Bangun pada dinihari bukan hanya waktu amalan puasa di bulan Ramadhan tapi perlu diteruskan hingga ke bulan-bulan yg berikutnya kerna para tabiin bangun pada dinihari dan mereka beristigfar mengingati Allah. oleh kerna kita terbiasa bangun sahur pada pukul 5, contohnya, lepas Ramadhan, kita kan juga iA bangun awal untuk lebih mendekatkan diri kita, kpd Allah.

4) amalan sedekah. teruskan amalan ini and not only in month of Ramadhan.






No comments: