Tuesday, September 22, 2009

ramadhan berlalu...

bila something tuh hilang depan mata baru kita rasa kehilangan kan.
mcm tuh juga ramdhan dan raya.
tapi kali nie rasa sgt.
macam air di sungai mengalir melepasi celah2 jari kita.
hati aku berkecamuk. dengan byknya hari2 yg berlalu yg tak terisi.
dlm masa yg sama, satu persatu wajah2 itu muncul. tiada kaitan tapi seolah2 cukup dekat di hati. entah apa lah yg mereka hadapi dan lalui utk smpi ke tahap sekarang.
benar, usaha itu lif kejayaan. mereka semua pasti tak pernah berputus asa. tak pernah.

meski pun puasa sudah tak perlu lagi. terawikh sudah tiada. malam seribu bulan hanya tinggal kenangan.. nasib lah puasa enam dpt mengubat kerinduan ramadhan dan kesemua isi di dlm nya.

kdg2 aku mahu menyalahkan dunia.
yg membuat aku leka dgn keasyikkannya.
namun dunia pun hamba. yg merayu agar dirinya tidak sakit dgn ragam manusia yg pelbagai. termasuk aku. aku jua hamba yg sering kali berlagak tuan. yg menyalahkan dunia atas kelemahan dirinya menepis musuh akrab yg sudah bebas tak terbelenggu lagi.

setiap hamba layak diuji. dan aku mahu diuji agar aku tahu tuhan itu dekat dgnku..

mimpi semalam menyedarkan aku akan suatu perkara yg membingungkan.
adakah benar, tuhan?
aku masih tidak mahu percaya.
bak kata adik, mungkin roh kita berjumpa dgn rohnya.
entah.
masih lagi pelik.
tapi hati masih bisu.
seribu bahasa...

ah, raya. ape lah ertinya jika mata ku masih lagi melihat segenap sisi sisi gelap manusia. dan otak ku yg sepatutnya menggali ilmu dipindahkan kerisauan terhadap mereka. terima kasih kerna menunjukkan contoh yg 'baik'.. ingat lah. redha tuhan ada dlm redha ibu ayah...

2 comments:

ALIAH said...

Bro, gua rs sayu sgt bc post lu ni. Ap yg lu tls mcm tgh gua alami. Thnx sbb lu tls post ni.

shash said...

aliah ku.. syg kamu. hugs! terus maju yang. am proud of u! (: doakan kejayaan brsame.. (: