Saturday, June 21, 2008

reflection of an old lady of a young heart.

ntah laa.
hati ini meronta2.
hijrah, shahirah. berubah. bergerak. pantas.
juga berasa kosong. kehilangan.
aku mencari islam yg cacat dlm pundak ku.
aku mencari islam yg maken layu dlm keping2 jiwa ku.
aku mencari nilai islam dalam hati. aku marah hanya pada diri sendiri. sedih dgn sesungguh hati, kesalahan demi kekhilafan yg sengaja aku tak sengaja aku lakukan. aku ambil peduli semua komen yg dilemparkan kpd ku. semua tohmahan dan cercaan.
hati ini memberontak.
ada sahaja akal ku mahu mencerca dan menjerit amarah kembali.

kenapa?
kenapa perlu aku marah pabila mereka mensimbah api kpd ku? kenapa tak ku tepis tenang ke tepi kiri dan kanan atau tiup sahaja menghala jendela.. biar pergi.. tak singgah di hati. amek mana yg baek buang mana yg kotor.
mengapa mesti simpan attitude 'aku betul' itu sentiasa?
perlukah kita menegakkan benang yg kuyup? ego sgt kah aku? hebat sgt kah aku? hv i so much pride in myself that its ruing me?

aku berlari sungguh2 ke arah utara cuma dikecewakan dengan kepenatan aku dan di permainkan pula dek oasis si harapan palsu.
ah, aku takkan mudah patah hati dgn ujian mu, tuhan.
aku takkan persanga buruk dgn ketentuan dan takdir yg kau tentukan padaku.
aku takkan sedih seperti seorg ibu kehilangan anak.
jika aku seorg ibu yg kehilangan anak pun akan ku cuba telan pahit ini ya allah.

kerna semua di dunia ini hanya sementara. semua ini Kau pinjamkan kepadaku hamba mu yg sentiasa perlu kpd keredhaan mu. aku redha ya allah. wang aku hilang. harta benda aku hilang.
jika nilai ini yg perlu aku byr untuk sebuah keinsafan dan hidayah mu, aku sanggup ya allah. aku sanggup telan kepahitan ini, ya allah. aku sanggup.

kerna baru aku tau sekarang, sebenar2 tahu. kekuasaan tuhanku yg bernama ALLAH. sesunnguh2 sedar aku. sepenuh kesedaran aku.
DIA, ALLAH yg menghidupkan aku. kita semua di bawah kuasanya. hidup dan matiku.

ya tuhan, terima kasih.

kau goncang aku dari tidur yg cukup nyenyak.
kau gegarkan jiwaku yg lemah dan lalai.
kau panggil dan seru kembali roh ku yg aku sia-siakan.

ampunkan aku ya tuhan.
yg selalu lupa kdpmu bila aku sng dan berjaya.
bila aku susah dan nyawa di hujung pedang, baru mulutku laju menyebut namamu. ya allah, macam mana nie ya allah. ya allah, apa dh jadi ya allah. astaughfirllah. lemah nya aku ni ya allah.
kau baru bagi ujian sikit, aku sudah menangis semahunya. aku sudah menyalahkan diri ku seolah2 aku menyalahkan takdirmu.

shahirah, dgr sini. yg lepas kalo ko tangisi pon takkan berubah apa2 yg terjadi. apa yg musnah tetap telah musnah. musibah telah terjadi. redha lah jiwa yg lemah pada ketentuan tuhan mu.
ya, aku terima ya allah. aku terima. aku yg kurang islam ku ya allah, yg cacat islam ku. dan kau peringatkan ku ya allah. kau maha pemurah maha penyayang. aku kini sedar. sedar susungguhnya. terima kasih tuhan. terima kasih.

No comments: